דלקת מעי נמקית 05.12.2018

זיהוי הסיכון לפתח דלקת מעי נמקית בילודים שנולדו לפני הזמן

האם ניתן לחזות התפתחות של דלקת מעי נמקית בילודים על ידי רמות האוליגוסכרידים בחלב אם?

תזונת תינוקות (אילוסטרציה)
תזונת תינוקות (אילוסטרציה)

דלקת מעי נמקית (NEC - Necrotizing enterocolitis) היא אחת מההפרעות הנפוצות במערכת העיכול בקרב ילודים שנולדו לפני הזמן ופעמים רבות היא עשויה להיות קטלנית. נכון להיום, יש מעט מאוד מידע בנוגע לסמנים שיכולים לעזור לזהות ילודים שנמצאים בסיכון ובנוגע לדרכי מניעה וטיפול ב-NEC.

ההיארעות של NEC נמוכה משמעותית בקרב ילודים שניזונים מחלב אם בהשוואה לילודים שניזונים מתחליפי חלב. בתחליפי חלב אין אוליגוסכרידים הומניים (HMO - human milk oligosaccharides), כמו disialyllacto-N-tetraose - DSLNT, אשר מונעים NEC בקרב ילודים של חולדות. עם זאת, לא ידוע אם DSLNT מגן גם על ילודים של בני אדם שנולדו לפני הזמן.

החוקרים ביצעו מחקר עוקבה קליני שהתרחש במספר מרכזים רפואיים וגייסו 200 אימהות וילודים שנולדו במשקל לידה נמוך מאוד וניזונו בעיקר מחלב אם. החוקרים בדקו את ההרכב של HMO בחלב אם ששימש להאכלה של הילודים עד 28 ימים לאחר הלידה. בנוסף, החוקרים ביצעו התאמה של חמישה מקרי ביקורת עבור כל מקרה של NEC והשתמשו ברגרסיה לוגיסטית ובמשוואת הערכה כללית על מנת לבדוק את ההשערה שילודים אשר פיתחו NEC קיבלו חלב עם פחות DSLNT בהשוואה לילודים שלא פיתחו NEC.

מתוך הילודים שנכללו במחקר, שמונה פיתחו NEC (שלב Bell 2 או 3). תוצאות המחקר הראו שריכוזי ה-DSLNT היו נמוכים באופן מובהק כמעט בכל הדגימות של חלב האם במקרי ה-NEC בהשוואה לביקורת ושהיה ניתן לזהות את מקרי ה-NEC לפני הופעתם באמצעות הריכוזים של ה-DSLNT. ההערכה מצטברת של DSLNT במהלך מספר ימים הגבירה את ההפרדה בין מקרי NEC לבין קבוצת הביקורת.

החוקרים הסיקו כי תכולת ה-DSLNT בחלב אם יכולה להוות סמן לא פולשני פוטנציאלי לזיהוי ילודים שנמצאים בסיכון לפתח NEC ובדיקת סקר לחלב בסיכון גבוה מתורמת. כמו כן, ניתן להשתמש ב-DSLNT כתבנית טבעית לפיתוח שיטות טיפוליות חדשות כנגד ההפרעה ההרסנית הזו.

מקור: 

Autran, C.A. et al. (2018) Gut 67,6

נושאים קשורים:  דלקת מעי נמקית,  פגים,  אוליגוסכרידים,  DSLNT,  חלב אם,  תחליפי חלב,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו