תיאור מקרה 18.01.2021

תיאור מקרה: קוסטוכונדריטיס זיהומי וריבוי אבצסים באישה בריאה

החוקרים מחברי תיאור המקרה מצאו כי קוסטוכונדריטיס זיהומי עלול להתרחש גם באנשים בריאים ללא כל היסטוריה רפואית

אישה מאושפזת. אילוסטרציה

אנשים הסובלים מטראומה של דופן בית החזה, מצב פוסט-ניתוחי, מערכת חיסונית מדוכאת ושימוש תוך ורידי בסמים, נמצאים בסיכון מוגבר לפתח קוסטוכונדריטיס זיהומית. לעתים קשה להבדיל בין קוסטוכונדריטיס עם זיהום לכזה ללא זיהום.

בתיאור מקרה שפורסם בכתב העת BMJ Case Reports מובא מקרה של אישה בת 54 ללא כל היסטוריה רפואית שפיתחה קוסטוכונדריטיס זיהומית ואבצסים מרובים.

האישה הופנתה לבית החולים של כותבי המאמר עקב כאבים קלים בחזה העליון בתנועה, אשר לווו בחום מקומי קל מעט מעל אזור הכאבים. גובה המטופלת ומשקלה היו 163 ס"מ ו-61 ק"ג, בהתאמה.

בבדיקה גופנית לא התגלתה נפיחות או אדמומיות בלוע הגרון או נוכחות של בלוטת לימפה צוואריות, לא נשמעו קולות נשימה לא תקינים, לא היו קולות לב לא סדירים ולא נצפתה זיעה קרה. בדיקת א.ק.ג והדמיית CT חזה אשר בוצעו למטופלת לא חשפו ממצאים בולטים.

לאור ההתייצגות הקלינית, המטופלת אובחנה עם קוסטוכונדריטיס וטופלה במינון יחיד של אקמול 400 מ"ג. עם זאת, לאחר שלושה ימים, הכאב גבר והתפשט לעבר עצם הבריח השמאלית, לחזה העליון השמאלי ולאזור הגב הימני וכן היה חום שנלווה לכאבים.

CT חזה ובטן הראה אבצסים מרובים בצד שמאל של מפרק הסטרנוקלוויקולרי הראשון והשני, דופן החזה השמאלי עליון, הריאה ובאיליופסואס הימני. לפיכך, עלה חשד כי המטופלת סובלת מבקטרמיה ומאנדוקרדיטיס זיהומי אך ממצאי האקו-לב לא גילו וגטציות. בוצע ניסיון לניקוז האבצסים אך הפעולה היתה קשה מבחינה טכנית.

בשני ימי האשפוז הראשונים החולה טופלה אמפירית עם 9 גרם ליום סולבקטאם/ אמפיצילין. תרבית הדם נמצאה חיובית לסטפילוקוקוס זהוב  והטיפול הומר לצפלוספורין דור ראשון למשך חודש.

המהלך הקליני של המטופלת היה טוב וכעבור חודשיים לאחר הופעת המחלה נעלמו התסמינים של קוסטוכונדריטיס זיהומית וכן נעלמו האבצסים המרובים.

 מקור:

Naomasa Yoshiyama et al. (2020).  BMJ Case Reports. http://dx.doi.org/10.1136/bcr-2020-240948

נושאים קשורים:  קוסטוכונדריטיס זיהומי,  בקטרמיה,  אנטיביוטיקה,  תיאור מקרה,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו